کد مطلب:26707
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
در مواردي كه انسان تشخيص ميدهد خودكشي باعث حفظ اسرار و به مصلحت دولت اسلامي يا ولي فقهي يا يكي از مجتهدين ميباشد، آيا خودكشي جايز است يا خير؟
خودكشي به هيچ وجه جايز نيست و حرام است. حفظ اسرار و مصالح دولت اسلامي يا ولي فقيه و يا ساير مجتهدين واجب و افشاي آنها حرام است.
امام صادق(ع) ميفرمايد: من قتل نفسه معتمدا فهو في نار جهنم خالدا فيها؛ هر كس خود را عمدا بكشد هميشه در آتش جهنم خواهد بود.(1)
و از امام باقر(ع) روايت شده: إنّ المؤمن يبتلي بكل بليةالا انّه لا يقتل نفسه؛ مؤمن به هر بلايي مبتلا ميشود، ولي خودش را نميكشد..(2)
حضرت آيت اللَّه فاضل لنكراني در اسفتائات خود فرمودند:
س 1248: شخصي به جهت ناراحتي و مشكلات زندگي خودكشي كرده است، اولاً اصل اين عمل شرعاً چه صورت دارد؟ ثانياً آيا لازم است از اموال او كفاره پرداخت شود؟
ج: اصل اين عمل از گناهان كبيره است و ناراحتي و مشكلات هر چه و هر مقدار كه باشد مجوز ارتكاب چنين گناه بزرگي نميشود. و در صورت وقوع ظاهراً پرداخت كفاره از مال او واجب نيست ولي بهتر است با رضايت همه ورثه از مال او كفاره قتل پرداخت شود.(3) و كفاره و قتل عمد عبارت است از عتق رقبه (كه فعلاً مقدور نيست و ساقط است) و 60 روز روزه و اطعام 60 مسكين.
در هيچ شرايطي انسان مؤمن نميتواند خودكشي كند. در تاريخ اسلام افراد فراواني داريم كه به فجيعترين شكنجهها كشته شدند، اما پيغمبر اكرم(ص) با توجه به چنين فجايعي به احدي اجازه خودكشي نداد و همچنين بعضي از اصحاب ائمه دستگير شده و به شكنجه طاقت فرسا گرفتار ميشدند، ولي امام معصوم(ع) اجازه انتحار و خودكشي را به آنان ندادهاند، اين سيره مستمره و روايات فوق همگي برگرفته از مفاهيم قرآن كريم است.
پي نوشتها:
1. وسائل الشيعه، ج 19، ص 13، باب 5، تحريم قتل الانسان نفسه.
2. همان مدرك.
3. استفتائات آيت اللَّه فاضل، ج 12، ص 472.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.